Grebbestadssemestern! (en bit av den iaf)

Vi stack iväg kl 05.30 för att slippa husvagnar och vägarbeten och det gick smidigt att komma fram hela vägen till Grebbestad. När vi väl kom fram så blev det sedvanligt frukost i backen trots att vi inte var speciellt hungriga. Pappa och Annika dök upp och vi fick gå igenom reglerna med henne, något vi fick göra flera gånger under veckan. Nybörjare.
En av reglerna: semestern inleds med pyamas och vin, vad man än har tänkt göra senare (hmm, utom möjligtvis om man ska köra bil.... Men det får man inte göra!)



På Johannas begäran blev det senare MaCris räkfrossa men eftersom det var söndag och regnade var det inte tätt mellan gästerna även om det tjockade på sig lite när "Tåmas" började spela.
Ännu en viktig regel: Om det regnar får man dricka skumpa.





Dagen efter åkte vi iväg med pappa och hans tant till Strömstad eftersom vädret var lite tråkigt. Regel nummer tre: man skall äta fisk och skaldjur när man är på västkusten. Nästan hela tiden iaf ;)
Så det blev kallrökt lax på en mysig liten restaurang vid hamnen.

Att det inte går att ta vettiga kort på pappa har jag vetat länge, men nu lyckades även Annika se ut som en mupp. Töntiga familjen på semester!



Och töntiga familjens dotter:



Utflyktsmål:


Det blev ett glas vin i trädgården hos pappa och Annika och där fick jag ett av mina behov stillat:



Så klart är ett av de viktigatse besluten på semestern var man ska äta middag någonstans, så detta är inget enkelt belsut. Johanna ville att vi skulle klättra upp på berget över Grebbestad och softa lite innan det blev dags för middag och det tyckte jag var en ypperlig idé. Så vi tog med oss varsinn cider och satte oss och såg på en av de mest magnifika utsikter i detta land (där är himlen lite nämre för mig)







Och sen återkom frågan om restaurang: Vi försökte till att börja med på Cajutan, men när det enda jag ville ha på menyn var slut blev jag grinig och vi gick vidare. Till slut hamnade vi på Grebys som brukar vara hur bra som hellst. Den här gången var det inte lika bra som tidigare. Servetrisen tyckte "det är väl bara att sätta sig nånstans" och sen slängde hon två menyer på bordet. När vi hade beställt så kollade jag upp pch då satt min pappa två bord bort. Han frågade sin servetris om de kunde byta bort och sätta sig vid vårt bord istället men det fick de tydligen inte för det skulle "ställa till det i beställningarna". Då tog Johanna saken i egna händer och ryckte tag i VÅR servetris och frågade med sin lenaste stämma om vi kunde få byta bord, och det tyckte hon gick bra. Pappas servetris var sur resten av kvällen, men vi tyckte det hela var ganska roligt.






Men matet var bra, vinet var gott och sällspaet var glatt så det blev en riktigt fin kväll trots allt, och solen satte upp en av sina bästa shower för oss, här förevigad i glaset till restaurang Grebys:




Hmmm, och till slut, så klart, en fin bild på Johanna:



(annars blir hon så jävla sur)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback