Tuppjuck

Jag skulle köpa en tidning idag för att ha något att läsa på crossen. Det var ett misstag. I en kvart stod jag där och förfärades över hur stenhårt vi blir inklämda i små rutor framför allt utifrån vårt kön och vår ålder och de där jävla tidningarna är som en karta över hur vi förväntas vara! Kvinno-hyllan, mans-hyllan och där emellan barn-och tonåringshyllan. Kvinnohyllan med en massa idiotiska "tjejtidningar" med rubriker om hur vi ska förändra oss själva och hur vi ska förändra våra män. Modetidningar och storbystade blondiner. Inredningtidningar. Gravid-tidningar. Matlagningstidningar. Och en massa "må bra" tidningar som ska få oss att stressa ner efter att vi fått veta att vi ska förändra oss till att vara blonda storbystade glamourtjejer som blir gravida när vi lagar mat och inreder våra hem. Manshyllan med herrtidningar med lite reportage om taknikprylar och manliga kändisar i ropet. Tatueringstidningar. Jakt. Vetenskap och intellektuella tidningar. Fitness och muskler. Och bland dessa manstidngintar finner man även min babiel: Misstänkt. Mord och våldsbrott hör tydligen oxå till manligheten. Så medan fruakrna står där i sitt snyggt inredda kök med sitt anti-stress tank så är karlarna ute med sina grabbiga polare ocg jagar, tatuerar sig och skaffar stora muskler eller bygger på en dator och slår ner folk. Det är en värld jag vill leva i. Och anna ungdomstidningar för tjejer som upomuntrar till tital hjärndödhet orkar jag knappt gå in på, jag blir så upprörd. Men nej nej, genus är inte socialt skapat, nej nej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback