Kronovalls vinslott!



I djupaste skåne ligger Kronovalls Vinslott. Detta vinslott erbjuder weekendpaket och som alla vet som ens känner Frida och Thomas en fingerborgsgnutta är tre av de saker vi tycker mest om att ett) bo på hotell/b&B/vandrarhem osv, två) Skåne och tre) vin. Så det var klart som korvspad att vi åkte dit.
Vi rullade in strax efter 15.00 och dumpade av våra väskor på rummet, vilket låg i ett hus en bit ifrån själva slottet och var fullständigt skitmysigt.



Sen bar vägen till det stora slottet där eftermiddgasthéet fanns framdukat.
Och redan där insåg vi att det skulle bli en bra kväll. Thé i olika smaker med alla tillbehör man kan begära såsom mjök, grädde, socker, råsocker, citron osv fanns där. Dessutom frukt, bär, bakelser och små munsbitsstora scones av högsta kvalitét bjödes det på och till detta vispad grädde och sylter, marmelader och geléer i alla möjligt former och utföranden. I biblioteket, där vi avnjöt detta, fann jag dessutom många års upplagor av Norgisk Kriminalkrönika och det är som julafton för en LillFrida.
Mycket bättre än så kan inte en LillFrida ha det; Sittande på ett vinslott i Skåne tillsammans med min Oma, med en bakelse i handen och glupsk sluka de mest mestialiska brott som skådats i svenriges historia och vet att det snart skulle bjudas på champagne.
Kl 18 var det så dags att få en lektion i skångsk historia i allmänhet, och kronovalls historia i synnerhet. Det bjöds på champagne i salongen innan det var hög tid att ta ner hela sällskapet till vinkällaren där vi fick veta intressanta saker som champagnens ursprung och skapelseprocess. Faktiskt mycket informativt.



Så var det då äntligen vinprovning. Tre röda viner var uppdukade till var och en och jag njöt i fulla drag.
 


Jag kan dock inte påstå att jag tyckte att själva vinprovningen var speciellt informativ. "Börja med att lukta på vinet, snurra sen glaset för att få in luft i det, lukta igen, vicka på glaset och se på färgen med den vita duken i bakgrunden. Smaka till sist och dra paraleller från dina egna erfarenheter för att bilda en uppfattning om vad det smakar, ingenting är rätt eller fel." Jaaaaa? Jag är fullständigt självlärd när det kommer till vinprovning, men jag tyckte att allt som sades var självklarheter. Vinerna var goda och jag var nöjd ändå, och jag blev bara nöjdare ju längre tiden gick, konstigt nog. ;)

Så var det middag. Och även där väntade vinglas efter vinglas på att bli fyllda och urdruckna.



Vi hade redan på förhand fått reda på menyn och jag som inte äter kött från större djur, förutom i extrema undantagsfall och bara om det är ekologiskt, hade enorm tur denna afton. Till förrätt serverades kräfta med en hummersås, ärtor och ärtskott på kronärtskocka. Rätt nummer två var gös med bondbönor och krispigt bacon som var lätt att plocka bort och kasta på Thomas. Efter det kom ekologisk kalv från liten gård och utan mellanhänder, som styckats på plats, och där alla delar tagits tillvara.  Av spillet hade de gjort färsbiffar som vi även blev serverade. Eftersom hela kalven var använd så fick vi alla olika delar, vilket jag uppskattade. Till detta var det rotfrukter. OH SÅ GOTT!
Därefter fick vi en ostsallad som jag var lite rädd för eftersom jag inte klarar av blåmögelost, men det var skitgott, speciellt till vinet. Till sist fick vi bär i olika former och ett mosserande dessertvin som faktiskt var riktigt trevligt och inte så sött som många dessertviner brukar vara. När vi väl befann oss här så hade hela den propra stämningen i salongen försvunnit och folk skrattade och lät, de sprang omkring och man tog kort och hade sådär svenskt trevligt som man bara kan ha efter två glas champagne och åtta glas vin. Men oj vilken afton!
 


Morgonen efter vaknade vi (faktiskt!) pigga och glada i hågen och bjöds på en fantastisk frukostbuffé som självklart avnjöts till Nordisk Kriminalkrönika 2009. 
Allt jag kan säga är: Succé!

http://www.petripumpa.se/se_weekend.asp 


Kommentarer
Postat av: andré henriksson

Låter väldigt trevligt....blir lite sugen på att sätta sig i bilen o ta sin lunch där nere:-)

2009-08-24 @ 08:07:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback