Inte dumt och oansvarigt - snarare tvärtom (men inte en självklarthet!)

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article3322428.ab

Att donera ägg eller sperma är inte dumt och oansvarigt som en bloggare till ovanstående artikel menar. Men jag kan inte heller hålla med om att det är en självklarhet, som kvinnan som aftonbladet skriver om, menar.
Att säga att det var en självklarhet indikerar att man aldrig funderat på konsekvenserna, aldrig änkt tanken att det kan vara ett felaktigt belsut. Att man bara släng sig ut med huvudet först och inte reflekterat. Det indikerar aäven att man tycker att alla borde göra samma sak - är det en självklarhet är det ju något som vem sm hellst kan göra. Att ge bort sina ägg - att vara med och skapa barn som man antagligen aldrig kommer att träffa.

Det är ett stort beslut och det kräver eftertanke. Vad skulle hända om någon ringer på dörren om 18 år? Vad händer om barnets föräldrar dör i en bilolycka och inga anhöriga finns kvar? Har man ansvar då? Har man ansvar över hur barnet mår, blir behandlat? Kan man leva med sig själv om det ringer en dag och en förstörd människa beskyller en för att de har haft ett hemskt liv?

Nej, barn är INTE en mänsklig rättighet, men kanske är ett par som gått igenom eld och vatten för att få ett barn bättre föräldrar än någon som gör sin själv gravid på ett toalettbås på krogen för att slippa jobba? Ja, jag hårddrar det så sjukt mycket just nu, men det är så många idag som verkar anse att barn är till för en själv, det egna egot, att få ha någon att klä i gulliga kläder och få barnbidrag. De verkar inte veta att det är en människa som kommer i vuxen och ha egna åsikter som blir till.

Jag har minst en knodd där ute någonstans, som jag antagligen aldrig kommer träffa. Donerade ägg från mig... Och det var näst intill en självklarhet att göra det för mig, fram tills den dagen jag fick frågan att donera ägg till ett par som även ville träffa mig, vet vem jag var, ha min mailadress, mitt namn... Bara ett telefonsamtal bort. Och då helt plötsligt ställdes allting på sin spets och jag fick vända ut och in på mig själv för att verkligen se hur jag kände... Och jag klarade inte av det. Det blev för stort. Så jag förstår att folk ser svårigheter i det, jag fick en riktig tankeställare.
Det är INTE en självklarhet!
Men det är INTE dumhet...
Var och en måste se in i sitt eget inre för att avgöra vad som är rätt eller fel och ingen annan har rätt att döma. Det är liv som skapas: inte ägg som ges bort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback