Tips på nyttigt bröd!

Jaja, jag vet... Jag ÄR gammal! Hur som hellst så måste jag få tipsa om ett baskat gott bröd som fungerar bra som det är eller helt fantastiskt ihop med en bra ost. Och när julen snart är här (tre veckor kvar till första advent) så passar det underbart ihop med en edamerost! Jag vet inte om det med gott samvete kan kallas GI-bröd, men det är ett väldigt bra alternativ till annat börd fullt med vetemjöl, socker och sirap.

Aprikos och nötlimpa          1bröd


2 dl grovt dinkelmjöl

4.5 dl ljust dinkelmjöl

1 dl krossade linfrön

1 dl grovt hackade cashewnötter

1 dl hackade torkade aprikoser

2 tsk bikarbonat

1 tsk salt

4 dl mild yoghurt

1 dl lingonsylt




Gör så här:

Sätt ugnen på 200 gr. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

Rör i yoghurt och sylt

Klicka ner smeten i en smord avlång brödform, rymd ca 1 172 liter.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den kallna under bakduk.


Smakar underbart gott med lite ost.


(Går att frysa en kortare tid.)




Och mitt egna jul-alternativ till ovanstående bröd:

Fridas jul-limpa         1bröd


6.5 dl ljust dinkelmjöl

1 dl krossade linfrön

1 dl grovt hackade sötmandlar

1 dl hackade russin

2 tsk bikarbonat

1 tsk salt

4 dl mild yoghurt

1 dl apelsinmarmelad

Lagas som ovan


Kommentarer
Postat av: stina

hihihihi du e lite gay allt;)

2008-11-10 @ 12:31:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback