Tankar och åsikter - plastkassar och krav.

Det behöver ju inte bara vara stora ämnen jag har tankar och åsikter om. Exempelvis så har jag åsikter kring matvaror och butiker. Jag blir så arg när jag är och handlar och så står det folk omkring mig i kassan som alla tar vita kassar istället för beiga. Det finns beiga kassar som är i vanlig plast och sen finns det beiga som är biologiskt nedbrytbara. De är lika stora,, ligger precis bredvid varandra och den beige kostar EN KRONA mer än den vita, och ändå väljer folk att köpa de vita. Varför? Varför, varför, varför? Och varför i helvete säljer butikerna fortfarande vanliga plastkassar om det finns alternativ som är bättre för miljön?

"Määh, det är väl bra att köpa det man alltid har köpt så vet man vad man får, och beiga kassar passar inte in i mitt kök, och den där extra kronan kan jag behöva till någonting annat och dessutom är miljön inte så viktigt för mig, för jag bor ju i stan...." ?

Och alla dessa fantastiska bortförklaringar till varför man INTE skall köpa KRAV-varor...!

"Böööh, det är faktiskt så att KRAV inte alls är bättre för miljön egentligen! Det är bara nått som affärerna kommit på för att kunna ta ut högre priser!"

Ja, det är nog en konspiration mot oss konsumenter. Det är antagligen dagligvaruhandeln som har hittat på att vi befinner oss i en miljökris med översvämningar, katastrofer och nedbrytning på grund av surt regn, snöfria vintrar, förgiftad insjöfisk och global uppvärmning. Det är Lars på ICA och Ingvar på Konsum som har kommit överens om att sprida ut lögner för att få oss att köpa dyra KRAV-varor... Absolut.

"Amen, asså... KRAV är bara dyrare och håller kortare tid, så jag tänker fan inte sluta köpa vanliga varor. Jag kan ju inte handla bananer varje dag bara för att få färsk frukt!"

Nä, självklart, då är det bättre att köpa frukt som håller i flera månader.. Du har aldrig funderat på VARFÖR dessa varor håller längre? För att de är så förbaskat konserverade att det knappt finns en vitamin kvar i dem! Du kan lika gärna käka papp, den blir ju dessutom inte dålig. Och om du och alla andra skulle köpa KRAV skulle det inte vara så dyrt länge till eftersom affärerna skulle kunna köpa in större partier och slänga mindre av det.

"Det är ju inge bra för miljön att åka fram och tillbaka till affären heller! Då är det väl lika bra att handla vanliga varor en gång i veckan istället för att åka och handla nästan dagligen?"

Du kanske bara skulle må bra av att gå till affären lite oftare, man behöver inte åka bil varje gång. Och jag kan inte tänka mig att du inte har NÅGON affär som ligger i gångavstånd från ditt hem, ditt jobb eller din partners jobb, dina barns dagis, din frissa, eller vart fan du nu brukar åka till ofta ändå? Och du kommer aldrig komma ifrån att du i och med ditt ställningstagande att köpa KRAV kommer att inspirera andra som är i ditt hem. Och om du kan inspirera fler att köpa KRAV kan det fan vara värt en extra bilfärd då och då.

"Nä, men vet du att ekologiskt innehåller massa maskar och skadedjur som inte där om man inte besprutar? Jag handlar hellre besprutad mat än att riskera att få en mask i salladen!"

Ok, så du menar att det är BRA att äta mat som besprutats med kemikalier som tar död på alla insekter och djur som naturligt lever på frukt och grönt? Du tycker det låter nyttigt att du sen ska sitta och tugga på det äpple som inga maskar kan leva i eftersom det är så besprutat?

Men så bra då, då kan du sitta där och knapra på din besprutade sallad medan jorden går under. Problemet är att vi lever på samma jord, så när världen är sönderbesprutad och allt förgiftat så tar du mer er mig i fallet. Och ni säger att ni gör allt för era barn, men inte betala 10% mer för att få ekologiska varor? Inte ge ett par kronor mer för att tala om för handeln att "jag tänker inte gå med på att ni säljer varor som är farliga för mig och mina barn. Jag går inte med på att vara en del av den här cirkusen längre!"

Jag skiter i om varorna kostar mer! Och självklart kommer det att utnyttjas av folk som bara vill tjäna pengar på märkningen men skiter i miljön, men det kan inte jag påverka! Det jag kan påverka är mitt sätt att agera och mitt sätt att tänka och det är min jävla plikt att se till att jag gör det jag kan, även om det är mycket lite. Källsortera, åka tåg, inte ha bil, handla KRAV- och rättvisemärkt, ha lågenergilampor, strunta i sköljmedel, dra ner värmen och använda sockor stället... Osv! Så jävla svårt är det inte och enda anledningen till att folk inte gör det är lathet! Ignorans och arrogans är andra begrepp. Jag hoppas att dina besprutade tomater smakar bra när du har fått cancer. Jag hoppas att de småpengar då sparade genom att packa i vita plastkassar klirrar fint i fickan när dina barn har drunknat i den senaste översvämningen.
Det gäller ju ändå att prioritera.


Kommentarer
Postat av: jonna

jag håller fullständigt med dig även om jag just nu lever på 100 kr i veckan å märkningen inte e lika bra här i tyskland som i sverige. iaf inte när det gäller torrvaror... saknar även västerås när det gäller sopsortering, här- där jag bor iaf, finns knappt nåt man kan sortera vilket känns ganska synd... har iaf köpt tvättnötter så att jag slipper använda vanligt tvättmedel...å använder tygkassar- de säljer de billigt i mataffärerna här...alltid nåt =)
ha det gött!

2008-02-28 @ 15:18:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback