Fräsiga gamla tanter....

Var på Konsum idag för att köpa pepparkaksdeg till lördagens bravader. Alla som känner till Västerås vet att Konsum är dit alla kärringar och gubbar går för att handla: de sätter sig i färdtjänstbilen och säger att de ska till "Dååååmus". Sen skruttar de omkring där inne, handlar sin ärtsoppa och sin standardmjölk innan de går och sätter sig på bänkarna med sina rollatorer och hoppas att färdtjänsten kommer tillbaka för att hämta dem. Det är egentligen ganska intressant att de tar sin surt förvärvade pension och åker till andra änden av stan för att handla på Dåååååmus, när de skulle få dubbelt så mycket varor för samma pengar om de bara handlade i någon butik som inte låg lika centralt. Men nu är det i alla fall så att det är Dåååmus nere på stan som gäller om man är 70+.
Så som vanligt var det en gaaaaammal, gaaaammal gumma (som hade en gaaammal, gaaaammal schyscheschla) som stod i kön. Framför sig hade hon den standardiserade rollatorn på vilken hon ställt sin korg med varor. Så självklart rasar korgen och varorna faller ut över golvet. Frida som är väldigt förtjust i gamla tanter och gubbar blir helt ifrån sig, men sen blir hon glad igen när en tjej hjälper tanten med att plocka ihop varorna och ställa upp korgen igen. Av någon anledning hamnar vi sedan bokom tanten i kassan och det dröjer inte länge innan Frida tycker att tantjäveln kunde ha fåt plocka sina egna varor:
Kassörskan: Du får dra ditt eget kort.
Tantjävel:  Ni är alltid så otrevliga här! Jag ska sluta handla här! *mummelgruff*
Kassörskan: Det blir 117 kr.
Tantjävel: Jaha!? Var ska jag dra kortet då? Det är väl själva... Att ni inte kan hjälpa till på det här stället!
Kassörskan: Mmmm, här får du tre kronor tillbaka.
Tantjävel: Jag ska handla någon annanstans! Ni är alltid så vrånga på det här stället! Jag ska sluta handla här! Så otrevliga!
Kassörskan: Ha en bra dag!
Tantjävel: Jag komer aldrig tillbaka! Så vrånga.... 
Frida blev först sur, men sen fann hon det ganska komiskt. Vi funderade på vart tant i så fall skulle handla? På ica kanske, där hon istället får dra sitt ica-kort själv och dessutom lägga ner sina egna mynt? Jag tror tant gör bäst i att stanna på Konsum där de i alla fall har tant-parkering. Jag har aldrig förr härt någon använda ordet "vrång" på allvar. det var jättekul! Jag tror det är roligare att vara en glad gammal tant än att gå omkring och vara sur jämt... Men så kan det ju vara så att tant inte mår så bra och kanske inte är sig själv längre. Men komist var det likförbannat....

 Tantjävel i egen hög person.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback