Buddhism och kött - svaren på mina funderingar.

Så har jag äntligen hittat ett tankesätt som kan hjälpa mig att hitta ett sätt att förhålla mig till kött och ätande. Jag har funderat länge, jag har vridit och vänt och jag har försökt att komma fram till ett svar, men det har varit svårt och snårigt.
Jag gillar inte tanken på att äta kött. Jag tycker att det är fel att äta döda djur. Och ändå gör jag det. Inte varje måltid, inte vajre dag och mycket sällan äter jag kött av stora djur. Men likförbannat äter jag kött.
Jag var vegetarian under en period under nian och första året på gymnasiet, men det sket sig. Och jag har använt mig av samma förklaringmodeller som de flesa andra: Det är ju gott. Det är näringsrikt. Det är lättare och går snabbare och så slipper man svårigheter när man blir bortbjuden eller går på restaurang. Jag är en hemsk människa som bara tänker på mig själv och mitt eget välmående och jag känner mig som en hycklare, tro inte annat.
Men nu har jag äntligen hittat mitt sätt att förhålla mig till kött och det har jag att tacka buddhismen och de buddhistiska munkarna som lever efter motton som dessa:
Det är fel att döda. Det är fel att medvetet döda. Det är fel att medvetet döda för att mätta sig själv.

Och detta håller jag med om.
Men deras tankekedja slutar inte här utan de fortsätter med att tillägga: Du begår ingen synd om du äter köttet av djur som blivit dödade utan dig i åtanke. Det är mindre fel att äta små djur eftersom dessa kräver mindre planering att döda än stora djur. Du bör ta emot mat som ges till dig av respekt för givaren, men du bör ALLTID sträva efter att undivka att äta kött om detta är möjligt.
Det låter fortfarande som hyckleri i mina öron. Men det är ett hyckleri jag kan leva med om det innebär att jag äter kött en eller två gånger i veckan till skilland från 30 gånger i veckan som de flesta jag känner, och det är minde hyckleri än de som anser att de inte äter kött "så ofta" bara för att de sällan äter en slaktbit. De som anser att korv, rökt skinka på mackan, pyttipanna, köttfärssås, köttbullar eller tacos inte är kött eftersom det inte är "en bit kött"... (Jodå, dessa puckon finns!)
Så tillsvidare är jag nöjd i mitt buddhistiska ätande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback